Dr. Brigitte Sindelar osztrák pszichológus, pszichoterapeuta által kidolgozott komplex
kognitív képességprofil felállításának célja, hogy kiszűrje a neurogén (idegi) eredetű tanulási-
és magatartási zavarokat, illetve megakadályozhassa azok elmélyülését az óvodáskorú és
iskolát kezdő, 5-7 éves korosztálynál, hiszen a tanulási zavar nem köthető az iskoláskorhoz,
már fiatalabb életkorban is vannak felismerhető jelei.

A komplex felmérés az iskolai tanulást megalapozó részképességek feltárását biztosítja, ami
az ismeretszerzés legfontosabb területeire terjed ki: figyelem, észlelés, intermodális kódolás
(észlelési területek összekapcsolása), emlékezet, szerialitás (sorrendiség), téri orientáció.
A vizsgálat a teljes képességrepertoár megismerését célozza meg, nem csupán a hibásan
funkcionáló részképességekre világít rá. Segítségével meghatározhatóak a fejlesztési
irányvonalak, megtervezhető a fejlesztés.

Milyen esetekben javasolt a komplex kognitív részképesség-felmérés?
- Rendezetlen, bizonytalan mozgás
- Nem tudja a keresztmozgásokat
- Nem tudja követni a mozgásokra vonatkozó utasításokat, bemutatás után sem
- Zavaros téri orientáció esetén, nehezen tájékozódik a saját testén is
- Nehezen marad egy feladatnál, nehezen leköthető
- Figyelme könnyen elterelődik
- Szabálytalan a ceruzafogása
- Nem szívesen rajzol, vagy végez kézügyességet igénylő feladatokat
- A sorrendek felfogásának nehézsége, az egymásutániság térben és időben
- Nem szereti a memória játékokat
- Nem szeret mesét hallgatni, nem köti le a felolvasott mese
- Gyakran visszakérdez, megerősítést igényel, nem érti, mit kell csinálnia
- Vannak beszédhibái, artikulációs nehézségei
- Iskolai teljesítménye nem éri el a kívánt szintet, lemarad a társaitól
- Sok segítséget igényel, nehézséget okoz az önálló munka
- Rövid ideig tud koncentrálni
- Nehezen követi a tanóra menetét és a szóbeli utasításokat
- Olvasási, írási, számolási nehézségei vannak
- Nem érti az olvasott szöveget; a kapcsolódó feladatokat nem tudja megoldani
- Írása görcsös, nehezen tájékozódik a füzetben, helyesírási nehézségei vannak
A DIAGNOSZTIKA TESZTJEI:
A diagnosztika 19 tesztet tartalmaz, mely az alábbi területeket és azok összekapcsolását
vizsgálja játékos formában:
- beszéd (beszédkészség, beszédértés)
- mozgás (nagy-, és finommozgások, kézügyesség)
- megismerő tevékenység (észlelés, figyelem, emlékezet, gondolkodás)
MENNYI IDŐT VESZ IGÉNYBE A FELMÉRÉS?
A tesztfelvétel sorrendjét minden esetben a vizsgált gyermek életkorához, pszichés
állapotához és kooperációs készségéhez igazítjuk. A tesztelési idő átlagosan 2×30 percet vesz
igénybe (kis szünettel vagy a gyermek terhelhetőségétől függően két külön alkalommal, de egy
héten belül).
MI TÖRTÉNIK A FELMÉRÉS UTÁN?
A felmérés eredménye és a fejlesztési irányvonalak kijelölése rögtön a felmérés után
megtörténik röviden szóban. Az írásos anyag 10 munkanapon belül, titkosított pdf
formátumban jut el az ügyfélhez elektronikus úton.
A vizsgálat eredménye szerint elindított fejlesztő munka a szülő és a pedagógus aktív
közreműködésével valósul meg, mivel az napi szintű, folyamatos gyakorlást igényel.
A fejlesztést érdemes lehet mozgásterápiával kombinálni. A részletekért kattintson ide.