Az olvasással és a diszlexiával foglalkozó kutatások bizonyítják, hogy az olvasási nehézségekegyik alapvető oka a fonológiai tudatosság alacsony szintje.
MIT JELENT A FONOLÓGIAI TUDATOSSÁG?
Fonológiai tudatosság (a metanyelvi tudatosság része) alatt a szavak alkotóelemekre –szótagokra, hangokra – való bontásának a képességét értjük (ebben az esetben a még csak abeszélt nyelvről van szó, nem az írásról/olvasásról). Azoknál a gyermekeknél, akiknek afonológiai tudatossága gyengén funkcionál, nem tudják a szavakat elemekre bontani és azokatkezelni. Abban az esetben, ha a gyermek fonológiai tudatossága alulműködik (óvodás vagyiskolás gyermeknél egyaránt), akkor nehezen fogja megérteni, hogy mi a kapcsolat a hangokés a betűk között, ezáltal valószínűleg már az olvasás és írás alapjainak az elsajátítása isnehézséget jelent majd számára. A tanulás alapjait pedig a jó olvasási képesség fogjabiztosítani az iskolában.
Milyen esetekben javasolt a fonológiai tudatosság vizsgálata? Vészjelek:
– az egyik vagy mindkét szülőnél és/vagy testvér(ek)nél feltárt fejlődési diszlexia, diszgráfia áll fenn;
– az első 1,5-2 évben gyakori otitis media (középfülgyulladás) állt fenn;
– megkésett a beszédfejlődés;
– bébinyelv perzisztens (tartósan fennálló) használata;
– szókincse lassan gyarapodik;
– a nyelvi játékok elutasítása;
– artikulációs nehézségek;
– nyelvtanilag hibás szerkezeteket használ;
– sok korának megfelelő szót/kifejezést nem ért meg;
– nehezen tanul memoritereket (mondókát, verset), nehézkes a betűk, számok, színek, formák, a hét napjainak megtanulása;
– az érzelmek, gondolatok szavakba foglalása nehézséget okoz;
– nehéz szövegkörnyezeti szótalálás;
– gyenge rövidtávú auditív és vizuális emlékezet;
– iskolába lépés előtt preventatív jelleggel;- gyenge olvasási/helyesírási készség, olvasása-írása lassan fejlődik;
– gyakran nem érti az olvasottakat, szövegértési nehézségei vannak;
– nehezen fogalmaz: élmények, ismert történetek, mesék elmondásának nehézsége
A TESZT
A fonológiai tudatosság teszt a fejlődési diszlexia vagy fejlődési diszlexia veszélyeztetettségfonológiai alfaját vizsgálja. A fonológiai tudatosság mérésére kidolgozott FonológiaiTudatosság Tesztet (FTT) Jordanidisz Ágnes fejlesztette ki az amerikai NILD PhonologicalAwareness Skills Survey magyar adaptációjából. Az FTT 10 altesztet tartalmaz egyenként
10–10 feladattal, mely három szinten méri a szavak belső szerkezetéhez való hozzáférésénekképességét: a szótag, a szószerkezet és a beszédhangok (fonéma) szintjén. Öt alteszt kétféleterületet is mér, ezért összesen 15-féle képességet lehet vizsgálni a teszttel.
MIT JELENT A FONOLÓGIAI DISZLEXIA?
A fonológiai diszlexia a fejlődési diszlexia egy fajtája. Fennállásakor a zavar forrásaolvasásnál a betűk hangokhoz rendelése: jól olvassák az ismert szavakat, mert a szavakegészleges felismerésére támaszkodnak, de az ismeretlen-, és az ún. álszavakat, amelyekhiányoznak olvasási lexikonjukból, többnyire képtelenek elolvasni.
HÁNY ÉVES KORTÓL JAVASOLT A TESZT FELVÉTELE ÉS MENNYI IDŐT VESZ IGÉNYBE?
A Fonológiai Tudatosság Teszt felvétele 5 éves kortól javasolt; a gyermek hozzáállásától ésterhelhetőségétől függően 35-50 percet vesz igénybe.A fonológiai tudatosság teszt felvételét külön is kérhetik, de a Hallási Figyelem Szűrés és a beszéd percepció folyamatának felmérése (GOH/GMP diagnosztika) teszik teljessé az adottterület feltérképezését (pl. rövid távú verbális és vizuális emlékezet; mentális lexikonban valótájékozódás stb.).
MI TÖRTÉNIK A FELMÉRÉS UTÁN?
A felmérés eredménye és a fejlesztési irányvonalak kijelölése rögtön a felmérés utánmegtörténik röviden szóban. Az írásos anyag 10 munkanapon belül, titkosított pdfformátumban jut el az ügyfélhez elektronikus úton.A fonológiai tudatosság tanítható, így azok a gyermekek is felzárkóztathatók, akiknél nemalakult ki spontán ez a képesség. A cél, hogy a gyermek értse és átlássa a magyar nyelvhangjainak rendszerét a hangok nagyobb csoportjaitól (szavak) kezdve az olyan kisebbegységekig, mint a szótagok és az önálló beszédhangok. Képes legyen a hangok felismeréséreés a megfelelő betűvel való párosításra iskolás korban, azaz a hallott hangot le tudja írni, azírott betűt el tudja olvasni és ki tudja ejteni.
A Fonológiai tudatosság teszt felvétele előtt javasolt egy fül-orr-gégészeti vizsgálat(fülzsírdugó, gyulladás stb. kizárása), valamint egy audiológiai vizsgálat vagy hallásifigyelem szűrés (6 éves kor alatt játékaudiometria vagy objektív hallásvizsgálat), mert afelmérést kizárólag egészséges hallószervekkel és hallással érdemes elvégezni.